Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W roku szkolnym 2010/2011 Szkoła Podstawowa im. Ireny Sendlerowej w Dobroszycach przystąpiła do projektu:

,,Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji”

Główną strategią programu rozwojowego szkoły było rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczychz zachowaniem równości szans edukacyjnych.

W związku z tym podstawowym działaniem placówki było utworzenie pracowni przyrodniczej wyposażonej w nowoczesny sprzęt wraz z technologią informacyjną.
Spełnienie powyższego założenia umożliwiło uczniom i nauczycielom wprowadzanie innowacyjnych form nauczania, rozwijanie i wspieranie zainteresowań, uzdolnień uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych oraz wprowadzenie działań zwiększających zaangażowanie i aktywność uczniów ukierunkowaną na rozwój kluczowych kompetencji .
Powołano dwa zespoły uczniów chętnych do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych z matematyki i przyrody. Uczniowie brali udział w spotkaniach koła matematycznego ,,Matematyka jest wszędzie” oraz koła przyrodniczego ,,Mała Akademia Przyrodnicza”.
Mimo wieloletniego doświadczenia szkoły w prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych dopiero obecne wyposażenie pracowni zwiększyło wydajność i swobodę pracy uczniów i nauczycieli.
Aby stymulować rozwój uczniów na zajęciach stosuje się sposoby pracy oparte na aktywnym działaniu przy wsparciu technologii ICT.

Spośród nich na uwagę zasługują:
doświadczenia i eksperymenty uczniowskie, rozwiązywanie nietypowych zadań, konkursy, prezentacje i programy multimedialne, filmy, wycieczki, zajęcia praktyczne oraz praca metodą projektów.

Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone w pracowni przyrodniczej przynoszą pozytywne efekty :

Uczniom, którzy:
– Rozwijają zainteresowania,
– Nabywają wiedzę i umiejętności programowe, ponadprogramowe i użyteczne w życiu,
– Rozwijają samodzielność w działaniu oraz współpracę w zespole,
– Podnoszą wyniki w nauce i stają się odpowiedzialni za własny rozwój.

Nauczycielom, którzy:
– Posługują się nowoczesnym warsztatem pracy, który pozwala na przygotowanie zajęć w sposób atrakcyjny i motywujący dla ucznia.

Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone w pracowni przyrodniczej wpływają na podnoszenie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno-wychowawczego.

Krystyna Kułakowska